Promo-LEX: Înrolarea în „armata transnistreană„ este privațiune ilegală de libertate

„Înrolare„ sau privațiune ilegală de libertate?

RGN Press transmite că înrolarea în ,,armată transnistreană” este tacit acceptată și unanim tolerată, dar de fapt trebuie calificată ca și privațiune ilegală de libertate. Încă din anul 2008, Asociația Promo-LEX a atras atenția asupra situației complicate a recruților din regiunea transnistreană și a făcut publice mai multe cazuri de decese în cadrul acestei structuri.

Articolul 282. ORGANIZAREA UNEI FORMAŢIUNI PARAMILITARE ILEGALE SAU PARTICIPAREA LA EA
(1) Organizarea sau conducerea unei formaţiuni paramilitare neprevăzute de legislaţia Republicii Moldova, precum şi participarea la o astfel de formaţiune, se pedepsesc cu închisoare de la 5 la 10 ani.

Deși articolul 282 din Codul penal al Republicii Moldova incriminează organizarea unei formațiuni paramilitare ilegale sau participarea la ea, totuși aplicarea acestor prevederi legale rămâne o provocare pentru autoritățile constituționale ale Republicii Moldova. În peste 25 de ani de independență nu  există vreo sentință de condamnare în temeiul acestei infracțiuni. Cel mai elocvent exemplu de formațiuni paramilitare ilegale dislocate pe teritoriul Republicii Moldova îl reprezintă ,,armată transnistreană”.

Condamnări pentru dezertare și relații nestatutare

Cazurile de încălcare a drepturilor persoanelor înrolate forțat sunt confirmate și de constatările oferite de către ,,ombudsmanul” din regiunea transnistreană. Astfel, conform datelor prezentate de către acesta, în anul 2016 au fost condamnate pentru dezertare 87 de persoane, inclusiv din cauza relațiilor nestatutare dintre militari. Raportul conține și alte informații, în anul 2016 au fost inițiate 7 cauze penale pentru existența relațiilor nestatutare, unde au fost atrași la răspundere penală 12 militari.

 Promo-LEX anunță despre cazuri de decese, vătămări corporale și mii de plângeri

Un alt aspect pe care îl prezintă cel de la Promo-LEX îl reprezintă datele ce provin de la ,,Ministerul  Apărării” de la Tiraspol, potrivit cărora în anul 2016:

a) 3 militari au decedat, detalii despre aceste cazuri nu sunt cunoscute;

b) au existat 8247 de plângeri/petiții cu privire la îmbolnăvirea militarilor din structurile paramilitare, dintre care 2434 de persoane au fost internate în spitale;

c) dintre cele 154 de vătămări/traume, 88 s-au produs în timpul efectuării ,,serviciului militar”.

Și totuși, în timp ce la Chișinău se asistă pasiv, peste Nistru se lucrează la crearea unei „armate„ cât mai atrăgătoare

Fenomenul și amploarea acestuia nu este cunoscut nici autorităților constituționale de la Chișinău, nici societății civile și nici oricăror instituții internaționale, deoarece aceste formațiuni paramilitare au un caracter închis și nu poate fi monitorizat în mod obiectiv numărul real de cazuri de violare a drepturilor omului.

Din raportul Promo-LEX aflăm ca în pofida acestor probleme evidente din cadrul formațiunilor paramilitare, direcțiile de activitate ale administrației de la Tiraspol sunt îndreptate spre un alt aspect și anume spre promovarea insistentă a înrolării în aceste structuri. Această promovare o putem deduce din proiectele aflate pe agenda legislativă a regimului de facto:

  1. adoptarea unor înlesniri de ordin social pentru veteranii de război;
  2. modificarea Legii cu privire la apărare prin conturarea competențelor așa-zisului ,,Guvern” și ,,Președinte” al administrației de la Tiraspol;
  3. înlesniri pentru persoanele care la data sfârșitului celui de-al doilea război mondial (2 septembrie 1945) nu au atins vârsta de 18 ani;
  4. adoptarea Legii cu privire la protecția civilă, cu un accent sporit pe aspectele militare;
  5. modificarea perioadelor de recrutare (primăvară și toamnă) privind ,,serviciul militar obligatoriu”;
  6. oportunitatea studenților de a efectua serviciul militar în timpul studiilor superioare.
Ne ajută cineva? Dar vrem să fim ajutați?

Acest lucru arată odată în plus necesitatea intervenției prompte a autorităților constituționale ale Republicii Moldova. Mai mult de atât, se poate observa lipsa de eficacitate (sau inutilitatea) a Formatului „5+2”. Acest formate nu aduce soluții ci doar menține o stare conflictuală latentă pe Nistru.  Lipsa implicării internaționale împreună cu dezinteresul autorităților naționale, nu fac decât să dea apă la moară regiunii separatiste.

Această situație nu duce decât la concluzia că autoritățile naționale, conduse de diverse grupuri oligarhe, au interesul de a păstra situația așa. În plus, această concluzie poate fi întărită și de ultimele descoperiri din ultimii ani ale jurnaliștilor de investigație (și mai rar a autorităților), care au descoperit rețele de spălare de bani, devalizare și alte inginerii financiare, făcute de grupări de pe ambele maluri de Nistru. Când toate aceste lucruri se manifestă astfel, ne putem aștepta ca instituțiile internaționale să poată schimba ceva, asta în timp ce tocmai ai noștri lideri vor păstrarea situației?

 Autor: Sirbu Costel Cosmin

Comentează