Curtea de Conturi: Zeci de milioane de lei din Fondul Rutier, utilizați ineficient

Gestionarea ineficientă a zeci de milioane de lei din Fondul Rutier a fost constatată într-un audit efectuat de către Curtea de Conturi, pentru perioada anilor 2014-2017. Verificările au scos la iveală și faptul că, an de an, acumulările la Fondul Rutier s-au diminuat. Totodată, s-a constatat și lipsa transparenței decizionale la repartizarea resurselor Fondului, transmite IPN.

Aliona Oboroceanu, controlor de stat principal, a declarat că mai multe lucrări de reparație a drumurilor, în valoare totală de 29 de milioane de lei, au fost efectuate în lipsa unor proiecte de execuție. Fondul Rutier pierde bani și din cauză că autoritățile nu au dus la bun sfârșit procesul de achiziționare a serviciilor informaționale pentru funcționarea sistemului e-vinieta. Se constată și transferarea tardivă a mijloacelor financiare acumulate din achitarea taxelor de eliberare a autorizațiilor pentru transporturile auto internaționale. La fel, lipsește un sistem informațional între Serviciul Vamal și ANTA.

Aliona Oboroceanu a mai spus că anual sursele Fondului Rutier se distribuie pentru reparația și reconstrucția drumurilor, procurarea tehnicii de intervenție etc., însă eficiența mijloacelor Fondului a fost afectată de deficiențe și nereguli în realizarea procedurilor de achiziție desfășurate de către Administrația de Stat a Drumurilor. Iar ineficiența managementului financiar la opt din cele 11 societăți pe acțiuni responsabile de întreținerea drumurilor naționale au generat cheltuieli ineficiente de peste 47 de milioane de lei.

Directorul general al Administrației de Stat a Drumurilor, Gheorghe Curmei, a spus că eficiența utilizării banilor Fondului Rutier depinde de predictibilitatea mărimii Fondului de la un an la altul, ceea ce permite planificarea lucrărilor de achiziție. În starea actuală de lucruri, sursele Fondului Rutier nu permit executarea unor lucrări de reparație capitală, ci doar de întreținere. Despre suma de 29 de milioane de lei, utilizată pentru achiziționarea lucrărilor de reparație rutieră, în lipsa unor contracte de execuție, acesta a spus că lucrările efectuate sunt de întreținere curentă și în cazul acestora proiecte de execuție nu sunt necesare, ci doar atunci când se intervine cu modificări la sistemul rutier etc.

Despre acuzațiile de utilizare ineficientă a surselor din Fondul Rutier, destinați reparației rețelei de drumuri, Gheorghe Curmei a declarat că banii Fondului sunt suficienți doar pentru întreținere, în timp ce pentru reconstrucția și reparația drumurilor sunt foarte puține surse. Pentru a asigura eficiența banilor investiți în reparația drumurilor, autoritățile vor impune un termen de garanție, timp în care antreprenorul care a executat lucrările va fi responsabil de întreținerea traseelor.

Comentează