În 2018, în infrastructura rutieră vor fi investite peste 4 miliarde de lei

Peste 4.16 miliarde de lei vor investite anul viitor în reparaţia, reabilitarea și construcția drumurilor naţionale și regionale, a declarat astăzi într-o conferință de presă vicepremierul Octavian Calmîc, ministru al Economiei şi Infrastructurii. Cifra este de aproape două ori mai mare în comparaţie cu anul 2017, când au fost planificate 2.5 miliarde de lei, informează MOLDPRES.

„Avem 355 de milioane de euro de la Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare şi Banca Europeană pentru Investiții, resurse disponibile pentru 17 contracte în derulare, semnate în 2014-2016. Pentru anul viitor sperăm ca majoritatea dintre acestea să le punem în aplicare. Avem 24 milioane de euro de la UE și 80 de milioane de dolari de la Banca Mondială”, a menționat Octavian Calmîc.

El a adăugat că anul 2018, ca finanțare și ca volum al lucrărilor preconizate, este o provocare pentru MEI, Administrația de Stat a Drumurilor, companiile locale și internaționale implicate în realizarea proiectelor. „La începutul anului viitor o să lansăm o hartă interactivă care va da posibilitatea să urmărim în timp real cine este responsabil pentru un tronson de drum sau altul, care este progresul în implementarea proiectului, care sunt motivele de ce nu se avansează ”, a mai notat ministrul Economiei și Infrastructurii.

În 2018 se preconizează reparația capitală a circa 100 kilometri de drumuri, reparația a 10 poduri, reparația curentă a 350 kilometri de drumuri naționale, va fi dat în exploatare drumul Ungheni-Chișinău, cu excepția unui segment de 6,6 kilometri, drumurile Hâncești – Lăpușna, Comrat – Ciumai și circa 80 la sută din șoseaua Bălți – Sculeni.

Vicepremierul Calmîc a subliniat că, în funcție de lungimea drumurilor reabilitate și construite, în anul 2018 se planifică cel puțin o dublare a lucrărilor.

În anul 2017, Fondul rutier a fost de 1.08 miliarde lei, dintre care 477 milioane au fost direcționate direct spre întreținerea infrastructurii drumurilor naționale. Cu începere din acest an s-a schimbat formula de finanțare a administrației publice locale de nivelul întâi și doi, care au beneficiat cumulativ de 735 milioane de lei. Aproximativ 800 milioane de lei pentru reabilitarea drumurilor naționale au acordat Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare, Banca Europeană de Investiții și Uniunea Europeană și alte 81 milioane de lei de la Banca Mondială. Gradul de absorbție a fondurilor externe a fost de circa 50 la sută.

Secretarul de Stat al Ministerului Economiei și Infrastructurii pe domeniul construcțiilor și infrastructurii drumurilor, Anatol Usatîi, a constatat în conferința de presă că cele 17 contracte din resurse externe, sunt cu termen depășit de executare. Trei contracte cu o firmă din România au fost reziliate, iar alte trei contracte cu companii din Bulgaria și Italia se află pe lista roșie. În celelalte cazuri, după intervenția Ministerului, au fost înregistrate progrese.

Acum trei luni, Ministerul Economiei și Infrastructurii anunța că din 17 contracte de reabilitare a drumurilor, semnate cu companii străine și finanțate din fondurile partenerilor străini, zece sunt compromise și necesită decizii urgente.

Comentează