10TVActualități

VIDEO. Editorial // Râsuri și comedii la Patria kinoteatr

Auzim la tot pasul  despre criza în care se zbate Republica Moldova. Despre faptul că fără ajutor din partea partenerilor de dezvoltare vestici, statul care ocupă ultimul loc în toate clasamentele europene privind performanțele economice și nivelul de trai al populației ar intra în colaps. Cultura nu face excepție de la această regulă a dezastrului pruto-nistrean. Ba dimpotrivă, am putea spune, este unul dintre cele mai afectate domenii de criza generată de impotența politicienilor care se joacă de-a Țara pe suferința și disperarea întregii societăți.

Lăcașuri de cultură în stare deplorabilă, artiști plătiți cu sume mizere, cam acesta e cadrul în care se desfășoară, viața, sau, mai bine zis, moartea culturală în Basarabia. Singura scăpare din situație este… cerșitul. De la directori de instituții de cultură și până la conducerea ministerului de resort, pentru a menține iluzia unui minim puls intelectual, toți sunt obligați să ia basca în mână și să umble cu cerutul. Nu fără succes, având în vedere că moldovenii de pe stânga Prutului nu sunt singuri pe lume, iar frații sunt gata să vină în ajutor atunci când e nevoie.

Milioane de euro vin din România pentru restaurarea unor muzee și săli de spectacole emblematice ale Basarabiei, pentru susținerea financiară a publicațiilor și proiectelor culturale din Republica Moldova, pentru poduri de cultură peste un Prut care, la nivel de comunicare artistică, nu mai desparte românii de pe cele două maluri. Dar, iată că bani pentru acte culturale nu are doar România. Rublele pot veni și din Bahamas, prin off-shore-uri, ilicit și neimpozabile de nimeni. Iar finalitatea acestor investiții se concretizează în manifestări care nu au nicio legătură cu cultura, ba dimpotrivă, sub masca pseudo-științei și falsei valori artistice, promovează minciuna și falsul istoric.

În contradicție cu tabloul sumbru cultural local, peste câteva zile, la cinematograful Emil Loteanu are loc premiera unei subproducții autohtone, scoase de Bahamas Studios. Cum-necum, același Igor Dodon, care ne explica că socrii îi plătesc ratele la casă, a găsit kapikă, vreo sută de mii de euro, pentru o comedie, e drept, involuntară, pe care a intitulat-o pompos, „Istoria Moldovei” și invită glamourul socialist la kinou. Performanță deloc neglijabilă, dacă ținem cont de faptul că, excluzând elementul românesc din istoria și cultura provinciei istorice, nu îți rămâne material filmografic nici cât să tragi un videoclip de 3 minute. Însă, oarecum explicabilă dacă identificăm pe afiș numele scenaristei Elena Pahomova, această a doua Capra a cinematografiei mondiale. Ne referim, desigur, la scenaristul și regizorul Frank Capra, care, iată, are o urmașă crăcănată de dragul celei de-a 7-a arte peste Nistru, între Tiraspol și Chișinău, după cum o cer interesele statului. Și care, după ce am avut cinema verite, ne delectează acum cu un nou curent, cinema manipoule.

Nu știm încă dacă pelicula împănată cu minciuni moștenite de la istoriografia sovietică își propune să cucerească vreo statuetă sau măcar, vorba lui Igari de Sadova, vreun znaciok de participare pe la festivalurile de profil, dar ceea ce știm cu siguranță de sute de ani, din înțelepciunea populară românească, deci și moldovenească, este că prostul nu e prost destul, dacă nu e și fudul. Iar filmul cu proști, nășit de Dodon, e confirmarea că prostituția politică de la Chișinău a fost ecranizată în această peliculă porno-istorică. Sfatul nostru pentru eventualii cinefili interesați, nu vă luați popcorn la intrarea în sală, pentru că sunt șanse mari să umpleți căldarea cu vomă înainte de a consuma conținutul.

Autor: Valentin Buda, jurnalist 10TV

18:00 “Verbe” cu Vali Budawww.privesc.euMoldtelecom – poziția 22 StarNet – poziția 36 ARAX – poziția 24 Sun Communications – 159

Publicată de 10tv.md pe Miercuri, 8 noiembrie 2017

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button