Uncategorized

Posturile TV ”imparțiale” care prezintă informațiile tendențios și selectiv

Mai multe posturi TV prezintă informațiile unilateral și părtinitor, promovând interesele proprietarilor acestora. În știrile mai multor posturi TV, faptele sunt prezentate selectiv, adesea cu un amestec dintre fapte și opinii și cu omisiunea unor informații.

Acestea sunt principalele concluzii ale celui de-al șaptelea raport de monitorizare „Elemente de propagandă, manipulare informațională și încălcare a normelor deontologiei jurnalistice în spațiul mediatic autohton (1 iunie 2017- 1 august 2017)”, lansat marți, 22 august, de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI).

Principalele subiecte monitorizate în perioada 1 iunie – 1 august 2017 au fost evenimentele de actualitate socio-politică din Republica Moldova: publicarea raportului Comisiei de la Veneția asupra proiectului privind introducerea sistemului mixt, condamnarea primarului de Orhei, Ilan Shor, prelungirea mandatului de arest pentru primarul capitalei, Dorin Chirtoacă, decizia Parlamentului European de a acorda Republicii Moldova un ajutor macrofinanciar de 100 de milioane de euro, precum și adoptarea în lectură finală a proiectului de lege privind trecerea la sistemul votului mixt.

Potrivit expertei Viorica Zaharia, care a monitorizat 12 instituții media și a realizat raportul, presa de la noi continuă să ignore normele de scriere a știrilor. Astfel, „posturile Publika TV, Prime TV, Canal 2 au transmis, cu mici excepții, același conținut în știrile referitoare la evenimentele de interes public major și în special în subiectele politice”. În știrile acestor posturi au fost constate tehnici de manipulare și încălcări ale Codului deontologic – prezentarea selectivă a faptelor, lipsa dreptului la replică, amestec dintre fapte și opinii.

Posturile Accent TV și NTV Moldova au reflectat o parte din evenimentele analizate unilateral și tendențios, prezentând faptele selectiv, cu omisiunea unor informații din știri, cu amestec dintre fapte și opinii, cu ironizarea adversarului. Într-un caz, la NTV Moldova s-a înregistrat transmiterea unei informații false, iar în altul – omisiunea unui subiect important din jurnalul de știri.

La Jurnal TV s-au înregistrat elemente de prezentare selectivă a faptelor, lipsă de echilibru și, într-un caz, lipsa dreptului la replică.

Sputnik.md și RTR Moldova au omis subiecte relevante de pe agenda zilei, adică nu le-au reflectat în știri. La Sputnik.md și Noi.md s-a înregistrat și lipsa dreptului la replică.

CJI recomandă Consiliului Coordonator al Audiovizualului să se autosesizeze și să inițieze monitorizarea posturilor TV care difuzează informații manipulatoare. CJI va continua să monitorizeze corectitudinea reflectării evenimentelor la instituțiile media menționate mai sus.

Sursa: mediacritica.md

1 Comment

1 Comment

  1. Marius Stati

    22 august 2017 at 13:06

    Da cum vreti ca presa lui Filat sa ii staisfaca interesele in afara de minciuna?!

Comentează

To Top