Diverse

POLITOLOG: Statutul de observator în Uniunea Euroasiatică nu oferă RM niciun avantaj economic

Deși are o semnificație geopolitică exclusivă pentru Rusia și forțele pro-ruse din Moldova și asigură un anumit impact mediatic, statutul de țară observatoare nu are nicio substanță economică, scrie politologul Dionis Cenuța într-un articol de analiză pentru Agenția IPN.

Politologul subliniază faptul că unicele beneficii indicate în Tratatul Uniunii Economic Euroasiatice sunt participarea la reuniunile instituționale din cadrul organizației și accesul la documente neconfidențiale, oricum publicate pe pagina oficială a organizației.

Contrar prevederilor Tratatului UEE, scrie Dionis Cenușa, președintele Dodon promite avantaje comerciale și social-economice imposibile.

Pentru început, politologul face referință exporturile moldovenești care, potrivit președintelui, urmează să sporească. Denis Cenușa opinează că produsele moldovenești deja beneficiază de acces pe piața țărilor ce fac parte din UEE, în baza Acordului de Liber Schimb al CSI din 2012.

Politologul argumentează că statutul de observator nu poate să creeze avantaje comerciale suplimentare și nici să rezolve problema embargourilor rusești, pe care președintele Dodon încearcă să le anuleze, dar în cadrul unui dialog direct cu Vladimir Putin și în baza unor concesii deocamdată necunoscute.

Al doilea „beneficiu” specificat de către președintele moldovean, analizat de politolog, este negocierea unor condiții privilegiate pentru muncitorii moldoveni, aflați în țările Uniunii Economice Euroasiatice.

Denis Cenușa consideră că nici măcar Rusia nu ar fi de acord să simplifice accesul pe piața muncii pentru țările non-membre la UEE, precum Moldova. Asemenea facilități riscă să demotiveze aprofundarea integrării euroasiatice între actualii cinci membri și să devalorizeze „factorii de atracție”, cum ar fi eliminarea barierelor la angajarea la muncă în Rusia.

Cel de-al treilea avantaj pe care președintele țării îl leagă de statutul de observator ține de posibilitatea de a negocia prețuri mai mici pentru gazul natural rusesc. În realitate, scrie politologul, statutul de observator nu prevede facilitarea negocierilor cu Gazprom, care trebuie să fie purtate de către guvernul țării și operatorul Moldovagaz, în condiții de transparență maximă.

Analiza avantajelor vociferate de către președinte arată că acestea nu pot rezulta dintr-un statut de observator vag și limitat. Aceste avantaje sunt susținute de o argumentare slabă ce nu reflectă prevederile Tratatului Uniunii Economice Euroasiatice, concluzionează politologul.

Click to comment

Comentează

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

To Top